Ei nimi miestä pahenna

Tuli tuosta viime viikolla julkaistusta Iltasanoman Tässä Suomen erikoisimmat nimet-uutisesta mieleen, miten nimi personalisoi ihmisen ja mitä vanhemmat oikein ajattelevat, kun antavat lapselleen niin erikoisen ja oudon nimen, kuten Mittjasper Tiikeri tai Sipuliina Kookos.

Nimi ei kerro ihmisestä mitään, mutta nykypäivänä vanhemmat haluavat antaa lapselleen mahdollisimman uniikin nimen, kun ei suomalaiset perusnimet, kuten Pentti, Laura, Tellervo, Jussi enää kelpaa. Onko se sitten hienoa kun etunimi on erikoisen kirjava ja sukunimi onkin se tavallinen Lehtinen? Rosabella Safiiri Virtanen ei oikein houkuttele.
Itse olen sitä mieltä, että liian erikoinen nimi voi aiheuttaa lapselle paljon harmia, aina pitää selittää moneen kertaan kirjoitusasu ("Ei K:lla vaan C:llä..") ja koulussa lapset kehittävät nimestä väännöksiä ja lasta aletaan syrjimään liian erikoisen nimen takia.
Toisaalta, tunnen muutaman ihmisen, joiden nimet ovat harvinaisia/erikoisia, eivätkä he ainakaan joutunut omassa lapsuudessani osakseen koulukiusausta, päinvastoin. Jotkut osaavat kantaa uniikkia nimeään hienosti ja ylpeydellä.

Itse olen aina ollut kiinnostunut nimistä ja niiden merkityksistä. Suomessa nämä tavanomaiset Henri, Mauri tai Juhani eivät varsinaisesti tarkoita mitään, mutta niille löytyy selitys esimerkiksi kristinuskosta, joka on ihan tavanomainen merkitys suomalaisille etunimille. Kristillisissä maissa on tavalliset etunimet otettu Raamatusta ja ne edustavat heprealaista alkuperää. Suomesta noin 40% etunimistä on kirkollista alkuperää. Meillä länsimaissa käytetään myös kreikkalaisilta ja roomalaisilta saatuja etunimiä  (Markus, Laura), joista monet ovat samalla pyhimysten nimiä.


En kuitenkaan itse haluaisi lapselleni tavallista/perinteistä suomalaista nimeä, mutta kuitenkin sellaisen, joka sopii suomalaisen suuhun eikä herätä liikaa mielenkiintoa. Esimerkiksi tytön nimi Nanna on sulattanut mun sydämen täysin. Myös poikien nimiä, kuten Vee, Dani, Mico/Mica, Emil ovat omassa suosiossani ja omasta mielestäni ne ovat kauniita nimiä.

Oma nimeni on Jonna Susanna, enkä oikein vieläkään ole sinut nimeni kanssa, mutta pikku hiljaa olen alkanut tottua siihen. Monet ovat sanoneet, etten näytä yhtään Jonnalta, pahimman loukkauksen sanoi ala-asteella liikunnan sijaisopettaja, joka totesi, etten voi olla Jonna-niminen, kuka antaa lapselleen sellaisen nimen. Lisäksi mua on sanottu Siiriksi, koska en vain voi näyttää Jonnalta. 
Mua on aina sanottu pelkästään Jonnaksi, paitsi tietenkin vanhempani on kutsunut mua pimpulaksi (tai vaihtoehtoisesti pimpulapampulaksi..), Jondeksi, Jonnaliiniksi, Donnaksi (sori äiti, musta ei tullut missiä), ja ties miksikä muuksi ne on mua nimitelleet. Itse olen nykyisin tottunut Jonsu-nimeen, ja se onkin itselleni paljon kivempi kutsumanimi kuin pelkkä Jonna. Konna. Kilpikonna. Jotkut myös nimittävät mua Juiceksi, Juice Leskisen mukaan, koska olen itsekin Leskinen.
Itseäni on myös kutsuttu vaihtoehtoisesti Jennaksi, Jenniksi, Johannaksi tai vaihtoehtoisesti ulkomaalaisten suusta Joonaksi, Jonneksi ja Janneksi. 

Itseäni harmittaa edelleen, kun äitini kertoi yhden nimivaihtoehdon olleen Tilda Tuulia. Siis kuinka siisti nimi! Itse tykkään, mutta isäni ja mammani eivät antaneet nimelle lupaa ("Sitten tyttöä aletaan kiusaamaan ja sanomaan Tiituksi!"), joten äitini mietti uudestaan nimeä.
Äitini mukaan minusta piti tulla lopulta Johanna Susanna (luojan kiitos ei tullut..), koska äidin lapsuudenkodin naapurissa asui kaunis Johanna-niminen tyttö ja äitini oli jo tuolloin todennut, että jos hän saa tytön, niin siitä tulee Johanna. Kuitekin nimi oli liian pitkä, ja Johanna lyhennettiin Jonnaan.

"Johanna on naispuolinen muoto nimestä Johannes. Nimi on heprealaista alkuperää; se tarkoittaa Jumalan armoa. "

"Susanna on kansainvälinen naisen etunimi. Se on alun perin hepreankielinen nimi, joka tarkoittaa liljaa."



Mitä teidän nimet tarkoittavat ja mitkä ovat olleet teidän nimivaihtoehdot? :)

17 kommenttia:

  1. Mun isosisko olis halunnu musta kovasti Julian, mutta myös Jonna oli listalla :D Sit musta tuli Noora.

    Isosiskon lapset on puolestaan saanu vähän erikoisemmat nimet... Niiden isä on vanhaa aatelisukua joten isän nimi sisältyy myös lasten sukunimeen, ja kakarat onki ristitty näin:

    tyttö: Nessa Isabel Niklasdotter Segercrantz
    poika: Neo Alfred Niklasson Segercrantz

    Ootan innolla kun noi menee kouluun ja alkavat tavaamaan omaa nimeensä... :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Cool, siistit nimet mukuloilla! Vaikka en varmastikaan osaisi lausua niitä :--D Nessa ja Neo on kyl tosi nätit nimet! :3

      Poista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Marilla Valmetar :D Empä oo ennen moista kuullut! Erikoinen, mutta silti tosi kaunis nimi :3 oot onnekas!

      Poista
  3. Off topiccia, miten sait tuon lukija-gadgetin näyttämään tuolta ettei siinä ole niitä normaaleja kuvia esillä? Haluaisin omaankin blogiin tämän jutskan...

    Yritin googlettaa kaikenlaista, mutta en oikein tiennyt millä hakusanoilla saisin sen konkreettisen oikean vastauksen. :D Kiitos jo etukäteen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ite tein sen :3 Kokeilemalla oppii kaikenlaista!

      Poista
  4. Mun nimi on omasta mielestä aika tylsä; Janika Maria Helena... Nimivaihtoehtoina oli Janita, Janica ja Janina:D Oisin halunnu olla joku tyyliin Alexandra:<
    Ps. sul on tositosi ihana blogi ja oon aina iha innoissaa ku huomaan et oot kirjottanu! :---)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Alexandra on kaunis nimi ;_; mutta omalle nimelleen ei voi mitään, ellei sitä välttämättä halua vaihtaa :> Onneksi sekin on mahdollista.

      Ja aaw kiitos purr ;__;

      Poista
  5. mun nimi on rafaela ja se tulee raaffaelin enkelistä): yh

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rafaelin enkeli! Oon sulle kateellinen :(

      Poista
    2. Hyihyi ihan turhia oot kade:(

      Poista
    3. Itse pitäisin nimestäsi ja olisin ylpeä siitä :>

      Poista
  6. Aaa oon kai jotenki kumma kun mun mielestä nimi Jonna sopii sulle superhyvin! Ite oon Veera Emilia ja tykäänkin nimestäni. Lisäksi siitä saa väännettyä kaiken näkösiä lemnpinimiä: Veepuli, Veeruska, Veepu, Vepe jnejne. + pappa laulo mulle pienenä (ja joskus edelleenkin) kappaletta joka alkaa "kaunis Veera se laivaan astui" plaaplaa.
    Mut Jonna on mun mielestä kiva nimi, ja aina voi aatella että kiitos vanhempiesi susta ei tullut Kyllikkiä, Hannelea tai vaikkapa Orvokkia (;

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha joo onneks mun nimi ei ole mikään Orvokki Rosmariini :'D Ei ihan toimis.. Jonna kelpaa varsin hyvin mulle :)

      Poista
  7. Mun nimi on Jonna Maria.
    Olin kuulemma heti vauvana näyttäny ihan Jonnalta, muita vaihtoehtoja ei ollu :D Maria taas on mun mummonki toinen nimi. Tykkään tosi paljo tosta että joku isovanhempien tai vanhempien nimi on toisena nimenä. Aion itekki toteuttaa sen sitte joskus jos hommaan lapsia :D

    VastaaPoista
  8. Mä taas oon Taika, ja kyllä, saan jatkuvasti kuulla taikuriläppää sun muuta. Mikään ei ota niin paljo kaaliin ku se :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi Taika :3 kaunis nimi, vaikkakin varmasti siitäkin saa kuulla niitä iänikuisia vitsejä :D

      Poista

♥ puss