MEW @TAVASTIA 5.11.2014



HUH HUH. Olimpas pitkään poissa. Tai ainakin siltä nää kolme viikkoa tuntuu. Pieneltä ikuisuudelta. Olin ihan tietoisesti poissa tietokoneen ääreltä, koska oon kasannut itteäni niin henkisesti, että fyysisesti ja yrittänyt päästä takaisin normaaliin päivärytmiin takaisin, kun oon ollut vähän väliä sairaslomalla. Kaikkea on ehtinyt tapahtua, joten selostan pikaisesti mitä on tullut tehtyä tämän kolmen viikon aikana, kun olen ollut pimennossa:


- Olin melkein pari viikkoa saikulla viruksen takia, nyt jo alkaa vähän hellittää
- Vietin halloweenin Turussa kavereiden kanssa teetä juoden
- Hommattiin heräteostoksena uus telkkari (mutkun oli halpa!)
- Kävin elämäni parhaimmalla keikalla (josta lisää alempana!)

Siinäpä ne tärkeimmät jutut oli tiivistettynä. Mutta nyt tämän kerran aiheeseen, eli viime viikon MEWin keikkaan, jota oltiin odotettu kesäkuusta asti! En oo aiemmin tainnut edes mainita mitään tästä aiheesta, koska noh, en edes tiedä miksi en oo hehkuttanut tätä aiemmin. Olisi ehkä pitänyt. Mewin kiertue starttasi Helsingistä, jonka liput myytiin loppuun parissa minuutissa. Luojan kiitos, että sain ostettua liput, olisi tullut aika iso kyynel silmäkulmaan.


Aluksi olin huolissani, että joudunko menemään keikalle yksin, kun keikkaheila meni ja teloi itseään pahemman kerran, mutta onneksi ystäväni pääsi kuin pääsikin pyörätuolin kanssa messiin ja toimin hänen epävirallisena lapsenvahtina. Huomasinkin, kuinka vaikeaa on olla pyörätuoli-potilas, kun pitää oikeasti miettiä onko siellä ramppia, miten avaat ovet, miten ylität suojatien jne. ja voi luoja oli muuten raskasta pyöritellä kaveria ympäri Kamppia sen tuolin selässä paikasta toiseen. Haba kasvaa ja näin. Olin ihan jännäripulit housuissa koko päivän ennen keikkaa, vaikka olihan tuo mun seitsemäs Mewin keikka jolla oon ollut. Keikkapaikaksi valikoitui Tavastia, joka oli mulle uusi tuttavuus, enkä ollut koskaan aiemmin ollut siellä. Jonoteltiin keikalle jonkun tunnin ajan ja päästiinkin aika hyvin eturivin kulmaan, niin että kaverikin näki pyöräpenkistään jotain.


Ja keikka. Se oli uskomaton. Jätkät veti kahden tunnin setin ja uskomattomia biisejä, mitä en ollut kuullut aiemmin livenä. Ja tuskin oli moni muukaan. Aivan taivaallinen veto mun lempi-pojilta. Parasta tietenkin keikassa oli bändin sisällä tapahtuva muutos: entinen basisti Johan Wohlert (lopetti 2006) palasi Mewin rivistöön ja voi luoja olin unohtanut kuinka kuuma mies se onkaan. Taivas varjele. Kuolasin sitä koko keikan ajan ihan muna huurussa ja olin sulaa vahaa, kun se vinkkas mulle silmää. Itku ei ollut kaukana.


Vaikka kuuntelenkin yleensä aika raskasta musiikkia, Kätilöitä, BMTH:ta, OML:ää jne., niin suhde Mewiin on jollain tavalla erilainen. Mew on mun pitkäaikaisin musiikkirakkaus, ja se herättää monenlaisia tunteita mussa. Iloa, surua, innostusta. Niiden keikoilla mä vaan nautin esityksestä ja saan ihan rauhassa seurata lavan tapahtumia, kuulostella ja nauttia. Harvemmin keikat on sellaisia, missä yleisö vaan tuijottaa ja fiilistelee. Normaalisti keikoilla hypitään, riehutaan, puretaan energiaa. Ei Mewin keikoilla. Ei tuu ahdasta, kukaan ei astu varpaillesi, ihmiset antaa tilaa sulle, että saat nauttia omassa pienessä kuplassa esityksestä. Se on tyhjentävää. Terapeuttista. Tämänkin keikan jälkeen oli erittäin tyhjä olo. Jotenkin raukea fiilis. Tai sitten se johtui vain kuuden tunnin seisomisesta ja väsymyksestä. Haikea olotila jatkuu edelleen, vaikka keikasta on kulunut jo viikko. Ja mä nautin silti.



Mewin soittolistaan oli tosiaan eksynyt pari kappaletta vanhoja biisejä, joita jätkät ei oo tainnut ikuisuuksiin soittaa lavoilla (mm. She came home for christmas ja panda), mutta osas Tanskan pojat yllättääkin meidät kolmella uudella biisillä. Nyt vaan odotan uuden albumin saapumista kauppoihin ja uusia keikkoja. Voi että. Pitkästä aikaa olin onnellinen. Olen edelleen. Pääsin nauttimaan elämäni parhaasta keikasta parhaan ystäväni kanssa eturivistä käsin. Keikan jälkeisenä aamuna oli kamala keikkakrapula (tiedättehän..) ja mun päätä särki samalla tavalla kuin olisin juonut litran viinaa. Pöhnäinen, mutta onnellinen fiilis. 










► Mewx.info: Live: Tavastia
► HS.fi: Mew palasi "rikospaikalle"
► Voice.fi: Mew järjesti ikimuistoisen illan Tavastialla
► Rumba.fi: Mew Tavastialla – Taustamusiikkia kotibileiden pussailusessioihin


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

♥ puss