SMILE



Palasin, vaikken ihan aikataulun mukaan. Näillä eväillä mennään, samapa tuo! Viime postauksessa kerroinkin, että mulla on ollut tässä vähän säätöä suuntaan jos toiseenkin, ja syitä olemassaoloni hiljentymiseen. Ei mitään vakavaa onneksi, vaikka harmaita hiuksia oonkin joutunut kestämään tässä viimeisen kuukauden aikana.


Mä nimittäin kävin hammaslääkärissä ensimmäistä kertaa kolmeen vuoteen. Ja silloinkin olin päivystyksessä tulehtuneen hampaan takia. Eli käytännössä hammastarkastuksessa oon viimeksi ollut alaikäisenä (eli yli 7 vuotta sitten). Nyt kuitenkin tuli mitta täyteen tätä mun saamattomuutta ja keräsin ruhoni hammaslääkärin vastaanotolle rauhoittavien pillereiden voimalla ja selvisin siitä. Olen ylpeä itsestäni, koska hammaslääkäripelko on kestänyt mulla niin kauan kuin muistan, ja selvisin koko tarkastuksestakin ihan omin avuin enkä edes (kamalasti) ehtinyt ahdistuakaan. Tuli oikeastaan helpottunut fiilis, kun oli saanut sen pois päiväjärjestyksestä.

Tässä viime aikoina on ollut todella paljon uutisia ja juttuja hampaidenhoidosta (sattumaako?) ja se oli yksi syy minkä takia sain hoidettua tätä asiaa eteenpäin. Olen kuitenkin sisäisesti pohtinut hammaslääkäriin menoa tosissani viime syksystä asti, kun takahampaani lohkesi. Eipä se siellä takana kamalasti mua vaivannut tai haitannut, mitä nyt vähän ruuan murusia sinne jäi välillä loukkuun ikävästi. Kipujakaan ei ole ollut kuin satunnaisesti, mutta silti tiesin, että reikiä olisi, koska mulla on helposti reikiintyvät purukalustot.

Yksi asia, mikä pelästytti mut eräs kaunis päivä, kun tajusin, että mun etuhampaan ienrajassa oli kammottava aukko. Reikä! Vai eroosiota? Vaiko lohkeama? Aukko oli samoissa kohdissa, missä mun smiley-koru liikkuu ja ajattelin heti, että se johtuu siitä lävistyskorusta, josta luovuin viikko takaperin juurikin hampaiden kunnon takia. Kuitenkin, tämä etuhampaassa ammottava reikä ei ollut millään tavalla kipeä, mutta paniikki ja pakokauhu valtasi mun mielen. Saako sitä korjattua? Mitä jos multa lähtee koko etuhammas? Pelästyin tosissani tätä asiaa ja tajusin, kuinka pahasti mun hampaat voi. Pakko mennä näyttää näitä tohtorille.


Tarkistuksessa selvisi, että suusta löytyi kuusi paikattavaa reikää. Vain kuusi! Olin odottanut paljon enemmän, ehkä kymmentä reikää, juurihoitoja, hampaan poistamisia, laminaatteja.. Siis kamalat kauhukuvat vilisivät vain mun päässä aiemmin, mutta kuusi reikää kuulostaa paljon paremmalta, kuin esimerkiksi hampaan poisto. Mulla on todella helposti reikiintyvä suu, ja mulla on aiemminkin paikattu reikiä, joten ehkä mä selviydyn tästä voittajana! Lisäksi mulla on aikaa sulatella viisaudenhampaiden kohtaloa, koska mulla on vielä kaikki puhkeamatta, ja toivottavasti pysyykin sellaisina.

Tiistana kävin ensimmäistä kertaa paikattavana, puoli naamaa turvoksissa, posket kuolassa ja lasku kourassa. Kolme reikää saatiin korjattua ja etuhammaskin saatiin paikattua niin nätisti, etten enää edes tiedä, missä sitä paikka-ainetta on. Oon hiton iloinen! Vielä olis ainakin yksi aika edessä toistaiseksi, ja oon nyt paljon rauhallisemmalla mielellä, kun tiedän, ettei mun hampaat putoa suusta hetkenä minä hyvänsä tai etten kuole verenmyrkytykseen hampaiden takia.

Liian kauan lykkäsin tätä asiaa, mutta nyt kun se on (pian) kokonaan ohi, niin kyllä kannatti! Ei kannata vetkutella enempää, vaan marssia vaan suoraan hammaslääkärin vastaanotolle ja vaatia kunnon hoitoa. Olen itse käynyt aina vain kunnallisilla hammaslääkäreillä ja tällä kertaa menin yksityiselle. Olen tyytyväinen valintaani, vaikka kalliimmaksihan se tulee. Maksan ilomielin siitä, että kehtaan taas hymyillä.  

4 kommenttia:

  1. Mitenköhän ihtekki uskaltautus hamppilekuriin.. :B Mua on ruennu huolestuttaa ku välillä yks hamppi rupiaa vittuilemaan, ikenet on selkiästi vettäytynyt huulikorujen takia ja musta näyttää siltä niinku yhteen etuhamppii ois tulossa reikä......... Vähän väliä tullee pompoteltua mielessä, että ottas korut huulesta veke tai ainaki keskimmäisen, muttako sitä on niin vitun tyhymä, että aattelee näyttäväsä niin idiootille sitte ettei vihtikkää ottaa poisa ja aattelee, että voiha ne hampit sitte joskus korjauttaa jos ne mennee iha paskaksi. Mun tuurilla saan varmaan jotku tekarit ennen ku täytän kolmiakymmentä. Hohhoijaa. Jos vaa oikeesti soittas sen ajan sinne lekuriin ja menis vaikka väkisi ja menettää sitte viikkokausiksi yöunet hirveitte hamppilekuri laskujen takia. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oivoi! :c Reikä etuhampaassa ei oo kiva, varsinkin jos se vihloo ja kipuilee. Kannattaa käydä tarkastuttamassa! Ja kantsii myös tsekata semmoset hammaslääkärit missä pystyy maksamaan laskulla, jos pelkää suuria laskuja niinku minä :-D Mutta siis itselläkin on ikenet vetäytynyt (ei mitenkään pahasti kun tohtori ei niistä sen enempää maininnut) eikä mun tarvinnut ottaa huulikoruja ja kielikorua pois, vaikka sitäkin pelkäsin. Vaihdoin kaikki suun korut muovisiin, jotta kiille ei kärsisi enempää eikä vahingossakaan mikään hammas lohkeaisi kielikorun takia.

      Poista
  2. Kylläpä sain tsemppiä kirjoituksestasi! Mulla on myös todella helposti reikiintyvä purukalusto. Yläetuhampaista on paikattu jo kolme kertaa samat reijät, aina tulevat parin vuoden välein takaisin vaikka kuinka tunnollisesti hampaitani hoidan.

    Nyt vaan pelottaa, hammaslääkäriä olen lykännyt jo 4 vuotta tämän reijän ilmestymisestä... Yksi etuhammas on nimittäin jo puoliksi "pelkkä reikä". Kaiken sen yleisen hammaslääkäripelon lisäksi nyt uutena pelkona on, että pitääkö tuo kiskoa irti, mollaako uusi hammaslääkäri kenties kun en ole aikaisemmin tullut...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Iiih, kivaa etten oo tän hammaslääkärikammon kanssa yksin! Vaikka ei se kivaa olekaan, mutta.. :D
      Itsekin mietin kaikenlaisia kauhuskenaarioita päässäni juurikin etuhampaan takia, mutta onneksi se saatiin paikattua todella nätisti ja helposti. Kantsii ilmoittaa jo ajanvarauksen yhteydessä pelostaan, näin itse tein! Pelkäsin itekin lääkärin saarnaa, mutta sellaista ei tullut, vaikka tiedän, että lävistykset, hammaslangan käyttö ja limujen juonti on mun ongelmia. Pitäis skarpata ja ostaa vaikka synttärilahjaksi sähköhammasharja :x

      Poista

♥ puss